کاربرد پلاستیک در پزشکی

کاربرد پلاستیک در پزشکی امروزه به طور چشمگیری گسترش پیدا کرده است. پلاستیک در ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی جایگاه بسیار بالایی دارد

چرا که این ماده در مقابل کپک و قارچ از قابلیت نفوذ ناپذیری زیادی بهره می برد. تعداد زیادی از پزشکان برای برآورد شدن خواسته های پزشکی خود نیازمند تجهیزات مدرن هستند. بنابراین نیاز به محصولات جدید در صنعت پزشکی از افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به نوعی که می توان گفت مصرف مواد پلاستیک یک بخش جدایی ناپذیری از آینده مراقبت های بهداشتی به شمار می آید. در واقع طراحان و تولید کنندگان با استفاده از مواد پلاستیک گرانول همراه با تکنیک های نوین قادرند ابزارهای دقیقی را تولید کنند.
آشنایی با قابلیت های پلاستیک جهت استفاده در صنعت پزشکی
پلاستیک به دلیل دارا بودن یکسری مزایا و قابلیت ها توانسته است جایگاه خاصی را در صنعت پزشکی به خود اختصاص دهد. مواد پلاستیکی استفاده شده در صنایع پزشکی از مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی برخوردار هستند. همچنین در ساخت وسایل پزشکی از یکسری تکنیک های قالب گیری استفاده می شود که روش ساخت آن ها بسته به نوع وسیله متفاوت است. از دیگر مزایا و قابلیت های مواد پلاستیکی می توان به مقاومت آن ها در برابر دما و خوردگی اشاره کرد. لازم به ذکر است که درجه خلوص پلاستیک بسته به  قدرت مورد نیاز جهت تولید یک وسیله پزشکی متفاوت است. انعطاف پذیری و استحکام بالای مواد پلاستیکی از دیگر قابلیت های مواد پلاستیکی به شمار می آید.
آشنایی با کاربرد پلاستیک در پزشکی
امروزه پلاستیک در صنعت پزشکی دارای کاربردهای بسیار زیادی است. به گونه ای که می توان از پلاستیک ها جهت ساخت بخیه زیپی، ساخت قطعات و قالب دستگاه تزریق، تجهیزات آزمایشگاهی، ساخت سرنگ و … استفاده کرد؛ از اینرو با برخی از این کاربردها به صورت مختصر آشنا خواهیم شد.
بخیه زیپی: ساخت بخیه زیپی یک نوع کاربرد پلاستیک در پزشکی به شمار می آید. امروزه استفاده از بخیه زیپی به طور گسترده ای در بین پزشکان و افراد گسترش پیدا کرده است. در برخی موارد ممکن است افراد دچار یکسری جراحات شوند که نیاز به بخیه دارند. اما به لطف پیشرفت تکنولوژی و صنعت پلاستیک دیگر نیازی به بخیه نخواهند داشت، زیرا با استفاده از بخیه های زیپی پلاستیکی می توان به راحتی و بدون نیاز به بخیه زخم ها را درمان کرد و به خوبی بست. برای انجام این کار لازم است محل زخم را با دقت ضد عفونی و در محل جراحت از بخیه زیپی استفاده کرد. لازم به ذکر است که این وسیله پلاستیکی بهترین گزینه جهت افزودن به وسایل کمک های اولیه محسوب می شود. از اینرو در صورت بروز مشکلات احتمالی به سرعت می توانید با استفاده از این وسیله پرکاربرد آسیب وارده را بهبود ببخشید.
استفاده از پلاستیک جهت ساخت قطعات و قالب دستگاه تزریق: در ادامه آشنایی با کاربرد پلاستیک در پزشکی می توان به استفاده از آن در ساخت قطعات و قالب دستگاه تزریق اشاره کرد. بهتر است بدانید ساخت قطعات و قالب دستگاه تزریق در ساخت لوازم پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به نوعی که امروزه با استفاده از روش تزریق پلاستیک می توان انواع لوله های آزمایشگاهی و سرنگ ها را تولید کرد. در واقع تولید کنندگان با استفاده از قالب تزریق پلاستیک قادرند به استانداردهای مورد نظر خود در تولید دستیابی پیدا کنند.
لازم به ذکر است که لوازم پزشکی که با این روش ساخته می شوند از قابلیت های مختلفی همچون کیفیت بالا، مقاومت حرارتی، ماندگاری و طول عمر بالا و مقاومت شیمیایی برخوردار هستند. همچنین لوازم پزشکی که با استفاده از تکنیک ‌های قالب گیری ساخته می شوند، راندمان مقرون به صرفه ای به همراه خواهند داشت. از اینرو امروزه لوازم جراحی، کیت تست دارو، سرنگ ‌های پلاستیکی، قطعات جراحی قلب و عروق، لوله‌ ها و لیوان ‌های نمونه گیری به وسیله مواد پلاستیکی تولید و روانه بازار می شوند.
آشنایی با پلاستیک های پرکاربرد در صنعت پزشکی
در ادامه آشنایی با کاربرد پلاستیک در پزشکی بهتر است بدانید از پلاستیک های خاصی در بخش های دارویی، بیوتکنولوژی و پزشکی به جای شیشه، تیتانیوم، سرامیک و فولاد ضد زنگ استفاده می شود. این پلاستیک ها شامل تفلون (پی تی اف ای) و پیک (PEEK) هستند. در واقع این نوع پلاستیک ها مورد تایید  FDA هستند و از گرید پزشکی بهره می برند. لازم به ذکر است که این پلاستیک ها قادر هستند وزن تجهیزات را به بهترین شکل ممکن کاهش دهند. همچنین در برابر روش های استریلیزاسیون و تابش اشعه با انرژی بالا از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.
از دیگر قابلیت های پلاستیک های گرید پزشکی می توان به ضد الکتریسیته ساکن بودن آن ها اشاره کرد. دارا بودن این قابلیت ها باعث شده است تا این نوع پلاستیک ها در صنعت پزشکی به طور وسیعی مورد استفاده قرار بگیرند. لازم به ذکر است که پلاستیک های پیک و تفلون در صنعت پزشکی دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند، به نوعی که می توان از آن ها در تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات اندوسکوپی، تجهیزات آنالیز دی ان ای، پوشش بسته های قرص و تجهیزات خط تولید، لوازم جانبی تجهیزات پزشکی، وسایل اشعه ایکس، وسایل ام آر آی، مواد ایمپلنت، مخلوط کن های کرم و پمادها و فرآیند غربالگری استفاده کرد.
در ساخت وسایل پزشکی از چه موادی استفاده می شود؟
بعد از شناخت و بررسی کاربرد پلاستیک در پزشکی بهتر است بدانید در ساخت وسایل پزشکی از مواد مختلفی استفاده می شود. به گونه ای که پلی اتیلن یکی از این مواد محسوب می شود که دارای وزن مولکولی فوق العاده بالایی است، از اینرو گزینه بسیار مناسبی جهت ایجاد پروتز به شمار می آید. همچنین از دیگر موادی که در ساخت وسایل پزشکی مورد استفاده تولید کنندگان و متخصصان قرار می گیرد، پلی استایرن است. لازم به ذکر است که از این ماده بیشتر به دلیل ویژگی سختی آن استفاده می شود. همچنین پلی پروپیلن از دیگر موادی است که از مقاومت بسیار بالایی در برابر دما برخوردار است. بنابراین از این ماده برای قسمت هایی استفاده می شود که نیازمند استریلیزاسیون اتوکلاو هستند. یکی دیگر از مواد استفاده شده پلی کربنات است که بیشتر برای خاصیت شفافیت و مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش و حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.