پلاستیك را چه كسی اختراع كرد؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]اولین شخصی که پلاستیک تجاری را اختراع کرد در بریتانیا زندگی می کرد و در سال 1861  موفق به این اختراع مهم شد. نام وی الکساندر پارکز بود. او اختراع خود را در سال 1862  در نمایشگاه بین المللی در لندن در معرض دید عموم قرار داد، وی ماده ای که اختراع کرده بود را Parkesine نام گذاری کرده بود.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1342″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]اولین شخصی که پلاستیک تجاری را اختراع کرد در بریتانیا زندگی می کرد و در سال 1861  موفق به این اختراع مهم شد. نام وی الکساندر پارکز بود. او اختراع خود را در سال 1862  در نمایشگاه بین المللی در لندن در معرض دید عموم قرار داد، وی ماده ای که اختراع کرده بود را Parkesine نام گذاری کرده بود. گهمانند سلولز، Parkesine نیز بعد از گرم شدن، قالبگیری و سرد شدن شکل خود را حفظ می کرد. با این حال این ماده برای تولید گران قیمت،  مستعد به ترک خوردگی و بسیار قابل اشتعال بود.

در سال 1868 یک مخترع آمریکایی به نام John Wesley Hyatt ماده ای پلاستیکی را توسعه داد که آنرا سلولوئید نامید. اختراع او در واقع  بهبود یافته ی اختراع Parkes بود به طوری که آن را به شکل نهایی اش رساند.

او به همراه برادرش Isaiah، اولین دستگاه قالب گیری تزریقی را در سال 1872 به ثبت رساند. این دستگاه در مقایسه با ماشین آلات مورد استفاده ی امروز صنعت پلاستیک نسبتا ساده بود. آن دستگاه همانند یک سرنگ تزریق زیر جلدی بزرگ کار می کرد، که با استفاده از یک پیستون مواد پلاستیکی حرارت داده شده در سیلندر گرم را به قالب تزریق می کرد. این صنعت در طول سال ها به آرامی پیشرفت کرد و محصولات از قبیل ظرف، دکمه و شانه های مو را تولید کرد.

صنعت در دهه 1940 به سرعت رو به گسترش رفت و به دلیل جنگ جهانی دوم تقاضای زیادی برای محصولات ارزان قیمت، تولید انبوه ایجاد شد.

در سال 1946 ، مخترع آمریکایی جیمز واتسون هندری اولین دستگاه تزریق پیچی را اختراع کرد، که امکان کنترل بسیار دقیق تری بر روی سرعت تزریق و کیفیت محصولات تولید شده داشت.

این دستگاه همچنین قابلیت مخلوط کردن مواد قبل از تزریق را داشت، به این ترتیب این امکان بوجود آمد که رنگ و یا پلاستیک بازیافتی به مواد نو اضافه شود و قبل از تزریق به طور کامل مخلوط شوند.

ماشین آلات تزریق پیچی امروز که اکثریت قریب به اتفاق تمام ماشین آلات تزریق پلاستیک را تشکیل می دهند تکامل یافته همین دستگاه هستند. در دهه 1970، هندری در ادامه به توسعه اولین  ماشین تزریق با کمک گاز پرداخت که فرایند قالب گیری تزریقی توسط آن، اجازه تولید محصولات پلاستیکی پیچیده را می داد. قطعات توخالی که با استفاده از گاز به سرعت سرد می شدند نمونه ای از کاربردهای این دستگاه هستند. این دستگاه تا حد زیادی انعطاف پذیری طراحی و همچنین مقاومت قطعات تولید شده و سرعت ساخت قطعات را بهبود داد و هزینه، وزن و ضایعات را کاهش داد.

صنعت تزریق پلاستیک که در طول سال ها تولید تکامل یافته است از تولید دکمه و شانه به تولید آرایه وسیعی از محصولات برای بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، پزشکی ، هوا فضا، محصولات مصرفی ، اسباب بازی ، لوله کشی ، بسته بندی ، و ساخت و ساز وارد شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][woodmart_button style=”3d” shape=”semi-round” woodmart_css_id=”611cbb48bf146″ title=”برای تهیه ی انواع ظروف پت با مجموعه ی مه پلاست از طریق صفحه تماس با ما در تماس باشید.” link=”url:https%3A%2F%2Fmahplast.com%2F%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%2585%25d8%25a7%2F|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7||” full_width=”no” button_inline=”no”][/vc_column][/vc_row]