ظرف دارو شیشه ای مه پلاست mahplast.com

ظرف دارو شیشه ای

ظرف دارو شیشه ای غالباً به دلیل خواصی که امکان استریل و قابلیت مشاهده محصول موجود در آن را دارد در بسته بندی های دارویی ترجیح داده می شود. طراحی و توسعه بسته بندی مناسب برای محصولات دارویی برای اطمینان از حمل و نقل ، ذخیره سازی و تجویز داروها بسیار حیاتی است.

بسته بندی دارویی عمدتا از پلاستیک یا شیشه ساخته شده است. در اینجا در مورد ظرف دارو شیشه ای بحث می کنیم که چگونه شیشه در بسته بندی دارویی استفاده می شود و استفاده از آن چه فوایدی دارد.

انواع بسته بندی ظرف دارو شیشه ای برای داروسازی

چندین دهه است که صنعت داروسازی از ظرف دارو شیشه ای برای تولید بسته بندی ایمن و مطمئن برای محصولات گسترده خود استفاده کرده است. این اعتماد کامل به این ظرف، به دلیل مزایای مختلفی است که ارائه می دهد. در طول سالها ، چهار نوع اصلی شیشه برای استفاده در بسته بندی دارویی تولید شده است.

 

نوع اول

شیشه بوروسیلیکات فوق العاده مقاوم است . این نوع شیشه از نظر شیمیایی بی اثر و بسیار مقاوم است. از مولکول های بور و آلومینیوم روی در شیشه بوروسیلیکات برای جایگزینی کاتیون های قلیایی و خاکی استفاده می شود و در نتیجه ظرف به اندازه کافی با دوام است که حاوی اسیدهای قوی و مواد قلیایی باشد .

استفاده شده در :

  • ویال های شیشه ای لوله ای
  • سرنگ های قابل پر شدن
  • کارتریج
  • آمپول
  • پارالترال حجم کم و معرف های تشخیصی

نوع دوم

شیشه سودا، و آهک تحت درمان، این نوع شیشه حتی از نظر شیمیایی بی اثرتر از شیشه بوروسیلیکات است. تصفیه گوگرد روی سطح شیشه سودا انجام می شود تا از هوازدگی بسته بندی که برای ایجاد آن استفاده می شود جلوگیری کند. استفاده شده در  :

  • بطری های تزریق شیشه ای

نوع سوم

ظرف سودا و آهک معمولی که نوع بسته بندی شیشه ای مشابه شیشه نوع دوم است ، اگرچه تصفیه نشده است و بنابراین مقاومت شیمیایی تقویت شده ای ندارد.

استفاده شده در :

  • بطری های شربت شیشه ای قالب زده

نوع چهارم

شیشه سودا و آهک معمولاً از این نوع شیشه ها فقط برای ایجاد بسته بندی محصولات در نظر گرفته شده برای استفاده خوراکی یا موضعی استفاده می شود.

 

رنگ ظرف دارو شیشه ای

معمولاً رنگ آمیزی ظرف دارو شیشه ای برای محافظت از محصولات در برابر اشعه ماورا بنفش است که می تواند عملکرد و اثر بخشی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. کهربا و قرمز متداول ترین رنگهایی هستند که برای جلوگیری از این اشعه های مضر استفاده می شوند.

مزایای ظرف دارو شیشه ای

استفاده از ظرف دارو شیشه ای در بسته بندی دارویی فواید زیادی دارد.

  1. مقاوم در برابر دما

شیشه در برابر دما فوق العاده مقاوم است. این خاصیت شیشه برای صنعت داروسازی بسیار ارزشمند است که محصولات آن اغلب باید در دمای خاصی نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که صدمه ای ندیده و خصوصیات آنها بدون تغییر باقی مانده است. بنابراین می توان از شیشه برای حفظ دمای مطلوب محصولاتی که محصور می کند استفاده کرد.

  1. عدم واکنش شیمیایی

شیشه در برابر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد. تنها ماده ای است که حتی اگر سطح خارجی آن در معرض سایر محصولات و مواد شیمیایی قرار گیرد ، خلوص محتوای آن را به خطر نمی اندازد.

  1. آلودگی

محصولات دارویی از مخلوطهای خاص و محاسبه شده مولکول تشکیل شده است. آلودگی احتمالی این محصولات خطر قابل توجهی را برای افرادی که این داروها درمان می کنند ایجاد می کند. بنابراین ، این خاصیت شیشه که  بسیار واکنش ناپذیری است ، برای استفاده در بسته بندی های دارویی فوق العاده مفید است.

  1. ایمن ترین مواد

انواع خاصی از پلاستیک ، ماده دیگری که معمولاً در بسته بندی دارویی استفاده می شود ، واکنش پذیر هستند. این بدان معنی است که نمی توان از آنها برای بسته بندی انواع محصولات دارویی استفاده کرد زیرا می توانند با محصولاتی که برای بسته بندی طراحی شده اند واکنش نشان دهند. دانشمندان قبل از تصمیم گیری در مورد مناسب ترین گزینه بسته بندی ، احتمال واکنش های احتمالی را بررسی می کنند. از آنجا که شیشه غیر واکنشی است ، اغلب به عنوان ایمن ترین گزینه انتخاب می شود.

  1. از بین بردن باکتری

شیشه همچنین می تواند به راحتی عقیم شود و با درجه حرارت بالا بدون دنتوراسیون ، از بین بردن باکتری ها و میکروب ها روبرو شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از شیشه در بسته بندی دارویی این است که مانند انواع خاصی از پلاستیک (که می تواند ماده شیمیایی به نام بیسفنول A یا BPA را نشت کند) نشت نمی کند. گفته شده است که آلودگی محصولات دارویی به BPA می تواند بر مغز و فشار خون تأثیر منفی بگذارد. در حالی که هنوز مطالعات بالینی برای تأیید این ارتباط بین نشت BPA و نتایج ضعیف سلامتی انجام نشده است ، انتخاب شیشه به عنوان ماده بسته بندی دارویی این خطر را از بین می برد.

سرانجام ، ظرف دارو شیشه ای دارای چندین ویژگی بارز دیگر است که به عنوان یک ماده بسته بندی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، شیشه نه تنها سخت و بادوام است ، بلکه می توان آن را به راحتی برچسب زد و به شکل ها و اندازه های سفارشی قالب زد.

 

آیا در آینده از ظرف دارو شیشه ای استفاده می شود ؟

شیشه به عنوان یک ماده بسته بندی دارویی فواید زیادی دارد. در حالی که برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که سیستم بسته شدن شیشه ای که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد ، منسوخ می شود زیرا دانشمندان به دنبال موانع موثرتری برای محافظت از درمان های نجات دهنده زندگی هستند ، اما شیشه همچنان ماده اصلی در این بخش است. در آینده بسته بندی دارویی شاهد گزینه های سازگار با محیط زیست خواهد بود که شیشه بازیافت شده مورد توجهی است.

در حال حاضر تمرکز بر توسعه ظروف دارویی قوی ، بادوام ، ایمن و پایدار وجود دارد. و همچنین برخی از  بطری های قرص ، سرنگ و سایر محصولات دارویی احتمالاً تا دهه های آینده به شیشه اعتماد خواهند کرد.

ظرف دارو شیشه ای یا پلاستیکی

ظروف دارویی نقش مهمی در حفظ ثبات و کیفیت محصولات دارویی دارد تا هنگام استفاده بیماران از آنها ایمن و مثر باشند. بنابراین انتخاب نوع مناسب مواد بسته بندی برای استفاده بسیار مهم است ، به خصوص اگر در تماس مستقیم با محصول باشد. ظروف دارویی نباید تأثیر نامطلوبی بر روی محصول بگذارد ، به همان اندازه نیز مهم است که اطمینان حاصل شود محصول هم خواص بسته بندی را تغییر ندهد و بر عملکرد محافظتی آن تأثیر نگذارد .

شیشه و پلاستیک مواد اولیه بسته بندی برای صنعت داروسازی هستند اما هر دو مزایا و معایب خود را دارند. بسیاری از داروها هنگام بسته بندی در شیشه و پلاستیک به خوبی عمل می کنند. اینکه شیشه یا پلاستیک به خوبی یک ماده فعال را تحمل می کند ، به ترکیب آن بستگی دارد. داروها باید در مراحل اولیه و در بهترین حالت هنگامی که آزمایشات بالینی با بسته بندی اولیه آغاز می شود ، با دقت بررسی شوند.

داروساز باید اطمینان حاصل کند که تمام فعل و انفعالات احتمالی بین محتویات و بسته بندی، ثبت شده و از نظر خطر ارزیابی می شود. در مقابل تمام مزایا استفاده ظرف دارو شیشه ای ، پلاستیک یک ویژگی ضد شکستگی و سبک بودن دارد و بسته به شرایط مورد نیاز انعطاف پذیر ، نرم یا سخت ساخته می شود ، قابلیت انعطاف پذیری تنها ویژگی برجسته ی پلاستیک در مقابل شیشه است . هنگام انتخاب یک ظرف پلاستیکی مناسب ، مهم است که دارو جامد یا مایع باشد و نحوه توزیع ، مصرف آن به چه صورت است .