جار چیست و چه کاربردی دارد؟

جار چیست؟

جار چیست ؟ جار ظرف محکم استوانه ای یا مخروطی شکل با دهانه ای پهن است که غالبا از شیشه، پلاستیک و یا سرامیک ساخته می شود و برای نگهداری اقلام استفاده می گردد. جارها علاوه بر تنوع در شکل و جنس، درپوش های متفاوتی نیز دارند. درپوش های پیچی، چوب پنبه ای، رولی، فشاری، کوچک کننده پلاستیکی، لولا، روکش پلاستیکی با مهر و موم، مهر و موم داخلی و…اکثر در پوش‌ها از پلاستیک (اغلب از جنس فنل فرمالدئید و یا یکی از ترموپلاستیک‌ها نظیر پلی اتیلن) یا فلز (اغلب ورق‌های قلع اندود، آلومینیوم یا آلیاژ‌های آن) ساخته می‌شوند.

 

جار چه کاربردهایی دارد؟

از جار می توان در بسیاری از صنایع استفاده نمود؛ مانند مواد غذایی، لوازم آرایشی، داروها و حتی مواد شیمیایی. جارها به طور کلی در انواع مختلفی تولید می شوند که بنا بر شکل، جنس و نهایتا بر اساس سلیقه کاربردهای مختلفی دارند.

برای مثال جارهای شیشه ای غالبا برای نگهداری مواد خوراکی استفاده می شوند. در بین انواع جارهای شیشه ای محبوب ترینشان جارهای میسون است که می توان برای نگهداری اقلام مختلفی مانند مربا، ترشی، مارمالاد، رب گوجه فرنگی، زیتون، فلفل هالاپینو، ادویه ها، عسل و… استفاده کرد.

 

پرطرفدارترین نوع جار کدام است؟

جارهای پلاستیکی و شیشه ای بیشترین خواستار را دارند؛ اما این دو تفاوت هایی دارند که سبب مصارف مختلف مشتریانشان می شود.

 

تفاوت جار پلاستیکی و جار شیشه ای چیست؟

از لحاظ قیمت، جار شیشه ایی گرانتر از جار پلاستیکی بوده و هم چنین دارای ماندگاری بیشتری نسبت به جار پلاستیکی می باشد.

جار شیشه ای از لحاظ بهداشتی بیشتر مورد تایید وزارت بهداشت است زیرا ماندگاری محصول در آن بیشتر است.

جار پلاستیکی وزن کمتری نسبت به جار شیشه ای دارد که حمل آن را آسان می کند.

 

5 مورد از مزایا و معایب جار شیشه ای

  1. قابلیت نگه داری بالا
  2. بهداشتی
  3. سنگین
  4. احتمال شکستن در هنگام جابه جایی
  5. قیمت گرانتر

 

5 مزایا و معایب جار پت پلاستیکی

  1. قابلیت نگه داری کمتر
  2. قیمت ارزانتر
  3. سبک
  4. قابل بازیافت
  5. پلاستیک های پت بادوام و قوی

 

جارهای پلاستیکی به چه شکل های تولید می شوند؟

انواع جار پلاستیکی از لحاظ شکلی چهارگوش، شش گوش، هشت گوش، شکلاتی، بیضی، گلابی، خمره ایی، هلالی، قلبی، زنبورداران، گلدانی تولید و به بازار عرضه می شوند.

 

در ادامه به معرفی برخی از انواع جارها می پردازیم.

8 مدل از انواع جار بر اساس شکل و نوع استفاده

  • جار بل : این نوع جار که اسم آن برگفته از افسانه دیو و دلبر (محفظه ی نگه دارنده ی گل رز دیو) می باشد معمولاً در آزمایشگاه های علمی برای تولید خلاء استفاده می شود. همچنین در زمان ویکتوریا برای اهداف نمایش استفاده می شده است. در حال حاضر نیز عمده ی استفاده این نوع جار برای اهداف تزئینی می باشد.
  • جار کوکی : این مدل جار که معمولاً سرامیکی یا شیشه ای است در آمریکا، کانادا و انگلستان به دلیل نگهداری کوکی در آن به این نام شهرت یافته. این نوع جار در اندازه های متوسط و بزرگ با دهانه های پهن می باشد.
  • جارهای گرد با دهانه بزرگ : جارهای استوانه ای بلند و گرد در بالا و پایین، نسبتاً پهن با دهانی بزرگ ، که معمولاً برای سس ها مانند سس مایونز و یا خیارشور استفاده می شوند.
  • جارهای باریک : استوانه های بلند و باریک شیشه ای که در صنعت غذایی برای نگهداری ترشی ها و یا زیتون استفاده می شود. نوع مخروطی پلاستیکی اینها برای کرم ها استفاده می شود.
  • جارهای مربعی یا ویکتوریایی : این نوع جار مکعبی در سایزهای مختلف می باشد و به دلیل علاقه ی ملکه ویکتوریا با این عنوان نیز شناخته میشود.
  • جار ادویه : استوانه های کوچک یا مکعبی مستطیلی که برای نگه داری ادویه استفاده می شوند.
  • جار میسون : استوانه ای نسبتاً بلند که معمولاً در کنسروسازی خانگی استفاده می شود و با درب فلزی مهر و موم می شود.
  • جارهای استوانه ای بدون گردن : این نوع از جارها غالبا در صنعت آرایشی و برای نگهداری از کرم ها استفاده میشود.

 

3 کاربرد علمی جارها چیست؟

  • جار داروخانه : برای ذخیره داروها در سایزهای کوچک تا بزرگ ساخته می شوند که در گذشته غالبا از جنس سرامیک بودند اما امروزه بیشتر از شیشه شفاف یا پلاستیک های محکم تهیه می شوند. به طور معمول استوانه ای یا دارای منحنی های تزئینی متقارن چرخشی و عمدتا با مقداری گردن از بدنه اصلی جدا شده اند.
  • جار کشتن : این گونه از جارها، برای کشتن سریع حشرات و با حداقل صدمه استفاده می شود. طراحی آنها به صورتی است که با بسته شدن درب هیچگونه هوایی جریان نمی یابد همچنین ته این ظروف دارای لایه نازکی از گچ سفت شده است تا عامل کشنده را جذب کند.
  • جار نمونه : وسیله ای است که در آناتومی برای نگهداری نمونه ها استفاده می شود.

 

مهمترین فاکتور تاثیرگذاری در قیمت جارپلاستیکی تیراژ خرید می باشد.

برای خرید عمده جار پلاستیکی و پت مخصوص بسته بندی عسل یا خرید انواع دیگر جار پلاستیکی می توانید با مجموعه ما (مه پلاست) در ارتباط باشید.