ظروف پت برای عسل

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]ظروف پت برای عسل

ظروف پت برای نگهداری محصولات خوراکی خصوصا عسل کاربرد بسیار موثری دارند. ویژگی مهم این ظروف نگهداری مواد غذایی در برابر فاسد شدن است. از آنجایی که ظروف پت قابل بازیافت نیز هستند از اهمیت ویژه ای در بین تولید کنندگان مواد غذایی برخوردارند. در این مقاله قصد داریم موضوع ظروف پت برای عسل را مورد بررسی قرار دهیم.

قبل از این که به بررسی ظروف پت برای عسل بپردازیم بهتر است کمی به عسل و خواص آن نیز بپردازیم.

عسل و خواص آن

عسل یک محصول دارویی ارگانیک است. این ماده حاوی بسیاری از مواد مفید است: ویتامین های B و C، مواد معدنی، گلوکز، فروکتوز، اسیدهای آلی، ساکارز و سایر عناصر کمیاب. بنابراین بدون شک مهم است که تمام ویژگی های طبیعی و کیفیت محصول حفظ شود.

محصول تازه عسل معمولاً دارای بافتی مایع و شفاف است و همچنین دارای رایحه تند خاصی است. این ماده حاوی مفید ترین عناصر و مواد آلی است که تأثیر مفیدی بر سلامت انسان دارند. با گذشت زمان ، عسل خاصیت خود را از دست می دهد. برداشت تازه بیش از یک سال در دمای 5+ تا 20 درجه نگهداری می شود. با این حال ، در دمای اتاق ، که معمولاً از 22 تا 25 درجه است ، می توان عسل را بیش از شش ماه نگه داشت.

عسل ارگانیک طی چندین هفته متبلور و ضخیم می شود. این برای عسل طبیعی امری کاملا  طبیعی است.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1597″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

شرایط نگهداری عسل

برای حفظ تمام خواص درمانی عسل، باید مکان مناسب آن را پیدا کنید. این مکان باید دارای شرایط زیر باشد:

محیطی که عسل در آن نگهداری می شود باید خشک باشد رطوبت بیش از حد باعث اسیدی شدن محصول و کاهش ارزش آن می شود. سطح مایع در عسل افزایش می یابد. رطوبت مجاز باید 60-80 درصد باشد.

محیط نگهداری باید تاریک باشد و عسل در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد، زیرا  تمام خواص درمانی آن از بین می رود. اگر این محصول برای چند روز روی طاقچه بماند ، مفید بودن خود را از دست می دهد.

دما شرط مهمی برای ذخیره عسل است.

محیط نگهداری عسل  باید عاری از بوی شدید باشد. عسل رایحه های اطراف را جذب می کند، بنابراین توصیه نمی شود که آن را در کنار محصولات دیگر یا مصالح ساختمانی نگه دارید.

شرایط انبار برای عسل مطلوب است. در یک آپارتمان می توان آن را در کابینت آشپزخانه به دور از منابع گرما، در کابینت روی بالکن یا قفسه یخچال نگهداری کرد. در یخچال دما و رطوبت پایداری وجود دارد، بنابراین در صورت تمایل می توانید از ظروف پت برای عسل در یخچال استفاده کنید، اما فراموش نکنید که آن را محکم با درب ببندید.

به وعده های غذایی و نوشیدنی های گرم عسل اضافه نکنید. در دمای بالا، نه تنها کیفیت مفید خود را از دست می دهد، بلکه سموم را آزاد می کند.

اگر درجه حرارت از 10 درجه بیشتر نشود، فرآیند تبلور متوقف می شود.

همچنین می توانید از روش انجماد استفاده کنید. دمای پایین تأثیر زیادی بر خواص مفید عسل نخواهد داشت. محصول تازه را در ظروف پت  برای عسل بریزید و آن را در فریزر با دامنه دمای 1- تا -5 درجه قرار دهید. اگر یک درمان سالم می خواهید ، عسل را به صورت جداگانه یخ بزنید.

دمای بالای 20 درجه نیز تبلور عسل را کند می کند، اما به تدریج خواص مفید آن از بین می رود.

 

بررسی ظروف نگهداری عسل

در زمان های قدیم، محصول زنبور داری را در ظرف سفالی نگهداری می کردند که برای این منظور بسیار عالی بود، زیرا از نفوذ نور خورشید جلوگیری می کرد. موم ذوب شده برای نگهداری در ظرف ریخته می شد.

امروزه استفاده از ظروف سفالی  راحت نیست و بسیاری از مردم ظروف پت برای عسل را به خاطر مزایا بسیاری که دارند ترجیح  می دهند و در حال حاضر مورد استقبال مردم قرار گرفته اند.

می توان  عسل را در یک ظرف شیشه ای در خانه نگهداری کنید. شیشه غیر سمی است و هیچ واکنشی با محصول ندارد. از معایب ظروف شیشه ای می توان به انتقال اشعه های خورشید و راحت شکستن آن ها و تلف شدن عسل اشاره  کرد. به همین دلیل، بهتر است از شیشه ها برای نگهداری عسل استفاده نکرد  ، که نور خورشید خواص فوق العاده عسل را از بین نبرد.

عسل اغلب در ظروف یا سطل های پلاستیکی فروخته می شود. این یک روش عالی برای ذخیره کوتاه مدت یک محصول طبیعی است. تحت تأثیر گرما ، نور خورشید و سایر عوامل ، ظروف پلاستیکی می توانند مواد مضر و سموم منتشر کنند ، بنابراین انتخاب آن برای ذخیره طولانی مدت یک محصول زنبور داری نامطلوب است.

بسیاری از زنبور داران حجم زیادی از محصول را در قوطی های فولاد ضد زنگ نگهداری می کنند. اما این فلز تمایل به اکسید شدن دارد که این می تواند دلیل تشکیل اکسید ها و مسمومیت های بعدی باشد. ظرف فلزی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، در صورتی که حاوی روی، سرب، مس و آلیاژهای آنها نباشد، بهتر است.

ظروف چوبی قادرند مزایای عسل را برای مدت طولانی و همچنین رایحه آن را حفظ کنند. با این حال، درختان سوزنی برگ شامل یک روغن اساسی هستند، بنابراین برای ذخیره سازی آلی توصیه نمی شوند.

با توجه به بررسی هایی که در مطالب بالا انجام دادیم می توان به این نتیجه رسید که بهترین گزینه برای نگهداری  ظروف پت برای عسل هستند.

نحوه نگهداری عسل در شانه ها

عسل موجود در شانه ها باید با توجه ویژه ای بسته بندی شود. اول از همه، شما باید ظروف پت برای عسل را استریل کنید و سپس لانه زنبوری را در آن تا کنید. آنها را می توان به چند قطعه تقسیم کرد تا در ظروف پت برای عسل به راحتی قرار گیرند. درب ظروف را محکم ببندید. این روش به مدت 1 سال عسل را حفظ می کند.

برای افزایش زمان نگهداری، عسل مایع را درون ظروف ریخته می شود و قسمت فوقانی آن را با موم ذوب شده مهر و موم می کنند. برای این روش به یک پوشش نیز احتیاج دارید. بنابراین، محصول تمام محصولات خود را حفظ خواهد کرد خواص تا 10 سال حفظ خواهد شد.

عسل قادر است خواص درمانی خود را برای مدت طولانی حفظ کند. برخلاف شکر فواید زیادی برای سلامتی دارد. اگر همه شرایط لازم را ایجاد کنید و مکان مناسبی پیدا کنید، آنگاه محصول طعم و کیفیت دارویی خود را از دست نخواهد داد در غیر این صورت و از دست دادن خواصش شما به جای عسل شکر خواهید داشت

ظرف پت برای عسل

می توان گفت امروزه  ظروف پت برای عسل یکی از بهترین انتخاب ها برای بسته بندی عسل هستند زیرا زنبور داران و تولید کنندگان در این زمینه همیشه نگران این موضوع بوده اند که در صورت از بین رفتن بسته بندی این ماده با ارزش غذایی و گران از بین برود پس استفاده از ظروف پت برای عسل مناسب ترین انتخاب است که در ادامه به بررسی مزایا این ظروف خواهیم پرداخت‌.

مزایای ظروف پت برای عسل

وزن کم و سبک بودن این ظروف: ظروف پت برای عسل در قیاس با سایر ظروفی که برای بسته بندی عسل مورد استفاده قرار میگیرد از وزن کمی برخوردار بوده و فضای کمی رو اشغال می کنند

خاصیت انعطاف پذیری: ظروف پت برای عسل به دلیل خاصیت ضد شکنندگی که دارند در برابر ضربه دیدن و آسیب دیده گی مقاوم هستند و به محصول آسیبی وارد نمی شود.

حمل و نقل راحت و مطمئن: با توجه به فضای کمی که این ظروف اشغال می کنند در حمل و نقل تآثیر زیادی دارد و باعث حمل و نقل آسان می شود.

شفاف بودن: شفافیت  این ظروف باعث می شود که محصول به راحتی دیده شود.

بهداشت و ایمن بودن :ظروف پت برای عسل از عسل در برابر آلودگی محیط محافظت کرده و در صورت تماس با محصول هیچ واکنشی ایجاد نمی شود باعث تغییر در ساختار عسل نمی شود و تمام خواص عسل حفظ می شود‌.

متنوع بودن ظروف: در شکل ها و سایز های مختلف وجود دارند و به تمام نیاز ها پاسخ می دهند.

پیشگیری از نفوذ نور خورشید: از آن جایی که عسل در صورتی که در برابر مستقیم نور خورشید قرار بگیرد، خواص خود را از دست می دهد ظروف پت برای عسل از نفوذ نور خورشید و سایر اشعه ها جلوگیری کرده و خواص را حفظ می کند.

انواع ظروف پت برای عسل

تولید ظروف پت برای عسل در شهرهای مختلفی در ایران انجام می گیرد این ظروف از لحاظ حجم و شکل به گونه های مختلفی وجود دارند.

ظروف پت برای عسل از نظر ابعاد:

ظرف ۵۰ سی سی

ظرف ۱۰۰سی سی

ظرف ۱۵۰ سی سی

ظرف ۲۰۰سی سی

ظرف ۲۵۰سی سی

ظرف ۳۰۰سی سی

و….

ظروف پت برای بسته بندی عسل از نظر ظاهر در شکل های گوناگونی تولید می شوند:

ظرف پت گرد

ظرف پت چهار گوشه

ظرف پت شش گوشه

ظرف پت هشت گوشه

ظرف پت قابی

ظرف پت کتابی

و….

قیمت ظروف پت برای عسل

عوامل زیادی در قیمت گذاری ظروف پت برای عسل موثر هستند:

هر چه وزن این ظروف بالاتر باشد قیمت آن بیش تر است همچنین این ظروف با توجه به نوع جنس مواد با توجه به این که از چه درجه ای ساخته شده اند برای مثال مواد درجه یک یا مواد درجه سه در ساخت آن ها استفاده شده است، کیفیت و طرحی که سفارش داده می شود . دارای قیمت متفاوت هستند یکی دیگر از عوامل میزان سفارش است که به صورت عمده بوده یا تکی هر چه میزان سفارش بیش تر باشد قیمت پایین تر خواهد بود.

همچنین در ساخت ظروف پت برای عسل از پریفرم های مختلف که دارای وزن متفاوتی هستند استفاده می شود این پریفرم ها در وزن های سنگین و سبک وجود دارند اگر در ظروف تولید  شده از پریفرم سبک استفاده شود ظرف دارای وزن کم و نازک  خواهد بود و قیمت کمتری دارد و اگر از پریفرم سنگین استفاده شود ظرف تولید شده ضخیم تر و دارای وزن بالاتر خواهد بود در نتیجه  قیمت بیشتری خواهد داشت.

ارتباط شکرک زدن عسل با ظرف استفاده شده برای بسته بندی

کریستالی شدن یا شکرک زدن عسل فرآیندی کاملا طبیعی است که ممکن است برای هر عسلی ممکن است اتفاق بیافتد قندی که در ترکیب عسل وجود دارند از نوع فروکتوز و گلوکز هستند ۲۰ درصد از ترکیب عسل را آب و۷۰درصد آن قند است، گلوکز توانایی حل شدن در آب را ندارد به همین علت لازم نیست عسل را در یخچال نگهداری کنید؛ زیرا با گذشت زمان باعث شکرک زدن عسل می شود.

عسل ها براساس شکرک زدن به دو دسته تقسیم میشوند؛ بعضی ها مانند عسل اقاقیا میل زیادی به روان ماندن دارند و دیرتر شکرک می زنند. نوعی دیگر مانند عسل اسطوخودوس یا عسل قاصدک با توجه به ترکیبی که دارند زود تر شکرک می زنند. بهترین دما برای نگهداری از عسل محیطی است که دمای آن بین ۲۰تا۲۵ درجه باشد و بهترین مکان ،مکانی است که درب آن زیاد باز و بسته نشود و دارای دمای یکسان باشد.

یکی از مهمترین عواملی که برای پیشگیری یا به عقب انداختن زمان کریستالی شدن عسل، انتخاب ظرف مناسب برای بسته بندی است.

اگر از محیط بیرون ذراتی به ظرف عسل وارد باعث افزایش احتمال فرایند کریستالی شدن عسل شود بنابراین استفاده از ظروف پت برای عسل بهترین راه کار است زیرا ظروف پت برای عسل به دلیل داشتن درب محکم از ورود ذارات موجود در محیط به بسته بندی جلوگیری کرده در نتیجه احتمال شکرک زدن عسل یا کریستالی شدن را کاهش می دهد.

در حالی که همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم شکر زدن عسل کاملا طبیعی است و نیاز به نگرانی نیست و این یک باور غلط است که در بین ما ایرانی ها رواج دارد که عسل شکر زده کیفیت ندارد درحالی که در سایر کشورها طرفدار خود را دارد چون اعتقاد دارند عسلی که طبیعی باشد بیشتر دنیا فرایند  شکرک زدن یا کریستالی می شود.

چه مواردی در نگهداری از عسل باید رعایت شود‌؟

علاوه بر ظروفی که برای بسته بندی و نگهداری عسل انتخاب می کنیم نکاتی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کرد:

از ظروفی که قبلا برای ترشی و مربا بوده آن به هیچ وجه برای عسل استفاده نکنید.

از قاشق خشک و عاری از مواد برای برداشتن عسل استفاده کنید زیرا عسل قادر به جذب رطوبت است و رطوبت باعث تغییر طعم عسل می شود.

از ظروفی که درب محکم دارند استفاده کنید تا مواد موجود در محیط به عسل وارد نشوند.

گذاشتن ظرف عسل در نزدیکی گرما ،شوفاژ، بخاری و اجاق گاز بپرهیزید گرما خواص عسل را از بین می برد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][woodmart_button style=”3d” shape=”semi-round” woodmart_css_id=”611cbb48bf146″ title=”برای تهیه ی انواع ظروف پت با مجموعه ی مه پلاست از طریق صفحه تماس با ما در تماس باشید.” link=”url:https%3A%2F%2Fmahplast.com%2F%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%2585%25d8%25a7%2F|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7||” full_width=”no” button_inline=”no”][/vc_column][/vc_row]