روش تولید و انواع درب بطری پلاستیکی

در این مطلب قصد داریم راجع به درب بطری های پلاستیکی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم، همانطور که بطری های پلاستیکی انواع و مدل های مختلفی دارد درب های آن نیز در مدل ها و ابعاد مختلف تولید و ساخته می شود تا برای پلمپ کردن بطری ها و ظرف های پلاستیکی استفاده شود. در حال حاضرشرکت‌های تولید کننده محصولات پلاستیکی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته امروزی و بهره ‌گیری از شیوه‌های مختلف تولید، می‌توانند محصولات پلاستیکی و مشتقات آن را به شکل استاندارد تولید کنند.

یکی از نکات قابل توجه در تولید درب بطری پلاستیکی استفاده از مواد خام با کیفیت است. دو بخش اصلی در تولید درب‌های پلاستیکی وجود دارد که یک بخش مرتبط با تولید درب اصلی محصول بوده و بخش دیگر مربوط به چاپ لوگو بر روی درب است. مواد خام به کار رفته در تولید درب بطری پلاستیکی از نوع پلی اتیلن است که با استفاده از شیوه قالب‌گیری تحت فشار و یا دستگاه تزریق پلاستیک تولید می‌شود. هر کدام از شیوه‌های تولید درب بطری پت دارای مزایای مخصوص به خود است که می‌تواند برای صنایع مختلف دارای اهمیت باشد.

اگر شما هم جزء کسانی هستید که می خواهید با کیفیت ترین درب بطری را هنگام خرید انتخاب کنید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

درب پلی اتیلن چیست ؟

درب پلی اتیلن چیست ؟

به درب های که برای مواد شوینده به کار می روند درب های پلی اتیلن گفته می شوند، و در سایزهای 28، 30 و 38 تولید می شوند و دارای مدل های گوناگونی می باشد مانند :

  • درب پلی اتیلن دو تکه
  • درب پلی اتیلن قفل کودک
  • درب پلی اتیلن فوم دار

 درب بطری پلاستیکی و پت در سایزها و مدلهای مختلف به شرح زیر می باشد :

  • درب فانوسی
  • درب قارچی
  • درب بطری شیرینگ
  • درب بطری پریفرم
  • درب بطری ساده
  • درب بطری آب معدنی
  • درب بطری چتری
  • درب بطری آسان ریز
  • درب بطری فیلیپ تاپ خروسی
  • درب بطری فیلیپ تاپ اردکی

فرق درب بطری شورت نک با نرمال نک چیست؟

تفاوت درب بطری شورت نک با نرمال نک در آب بندی و گاز بندی بطری ها است، که معولا به دلایل زیر از درب بطری های شورت نک استفاده می کنند، مثل:

  • سبک بودن
  • راحت باز و بسته می شوند
  • آب بندی و گاز بندی بهتر
  • با انواع دستگاه های درب بندی و خطوط پرکن هم خوانی دارد
  • رنگ بندی های متفاوت
  • امکان چاپ لوگو بر روی آن

نحوه تولید درب بطری پلاستیکی :

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، برای تولید درب بطری‌های پلاستیکی از دو روش قالب‌گیری تحت فشار و دستگاه تزریق استفاده می‌شود. امروزه بسیاری از شرکت‌ها با توجه به مزیت‌های استفاده از شیوه قالب ‎گیری تحت فشار ترجیح می‌دهند تا از این روش برای تولید درب‌ بطری پت استفاده کنند چرا که این شیوه می‌تواند باعث کاهش ۵۰ درصدی هزینه نهایی تولید شود ومحصولات با کیفیت را تولید نماید.

روش قالب گیری تحت فشار :

در روش قالب‌گیری برای تولید درب بطری پلاستیکی، مواد خام با کیفیت درون ترموست در قالب‌های از پیش گرم شده قرار داده می‌شود. این کار باعث خواهد شد تا زمانی که قالب با فشار به مواد درون درب وارد شود، مواد خام اولیه شکل و شمایل مورد انتظار بگیرد. طبق آمارهای منتشر شده و همانطور که از قبل گفته شد استفاده از تکنولوژی قالب‌گیری تحت فشار باعث خواهد شد تا هزینه نهایی تولید به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند وهمچنین مزیت دیگر این شیوه افزایش کیفیت محصولات تولیدی است و این روش در حال حاضر یک تکنولوژی شناخته شده در سراسر جهان است.

روش دستگاه تزریق پلاستیک :

فرآیند قالب گیری تزریقی تولید درب های پلاستیکی بطری ها به این صورت است که دانه های بسپارهای گرمانرم و گرماسخت پس از ورود به دستگاه بر اثر حرارت ذوب شده و با اعمال فشار توسط ماردان در حال چرخش به مذاب یکنواختی تبدیل می شود که آماده ورود به حفره های تزریق جهت قالب گیری به شکل های مختلف است. پس از پایان مرحله قالب گیری، قالب خنک و سپس باز می شود.جهت تسریع این فرآیند در تهیه درپوش و درب بطری‌ها، از قالب‌هایی استفاده می شود که چندین حفره داشته باشد، به طوری که بتوان در هر دقیقه هزاران قطعه را با هم تولید کرد.

یکی از موارد با اهمیت در هنگام تولید درب بطری پلاستیکی به شیوه دستگاه تزریق، در نظر گرفتن پارامترهای قابل قبول برای انتخاب دستگاه است. در حقیقت دستگاه تولید درب‌های پلاستیکی موجود در بازار بر اساس قالب و تعداد حفره‌های آن انتخاب می‌شوند که از جمله‌ مهم‌ترین آن می‌توان به قالب ۲۴ کویته، قالب ۳۲ کویته و قالب ۴۸ کویته اشاره کرد.

هر کدام از ظرفیت‌های بیان شده برای تولید درب بطری پلاستیکی، دارای توانایی‌های مختلف است. به طور مثال قالب ۲۴ کویته توانایی تولید ۲۰۰ تن درب بطری را دارد که این میزان در قالب ۳۲ کویته به ۳۰۰ تن و در قالب ۴۸ کویته به بالای ۵۰۰ تن می‌رسد. وجود این تنوع در درب‌های بطری پلاستیکی باعث شده است تا صنایع امروزی بتوانند متناسب با نیاز خود خرید استاندارد و بهتری داشته باشند.

مزایای استفاده از شیوه قالب‌گیری تحت فشار چیست ؟

استفاده از شیوه قالب‌گیری تحت فشار که در حال حاضر به عنوان یک تکنولوژی شناخته شده در سراسر جهان برای تولید درب بطری پت مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند مزایای زیادی برای تولید کننده و مصرف کننده نهایی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد و همچنین در این شیوه قالب‌گیری در صورت خرابی سیستم، تعمیر دستگاه در سریع‌ترین زمان ممکن و با کیفیت بالا امکان پذیر است.

  • کنترل کیفیت محصول تولیدی

یکی از موضوعات مهم در هنگام تولید درب بطری پلاستیکی، کنترل کیفیت محصول نهایی است. در شیوه قالب‌گیری تحت فشار به دلیل استفاده از سیستم پیشرفته، کنترل محصولات تولیدی بسیار آسان و به شکل اتوماتیک است. وجود یک چشم الکترونیکی باعث می‌شود تا وجود قطعات معیوب در سریع‌ترین زمان ممکن و با کیفیت بالا شناسایی شود. در این بین بدون توقف تولید، محصول معیوب کنار گذاشته می‌شود.

  • ذخیره قابل توجه انرژی

در شیوه قالب‌گیری تحت فشار، فرآیند تولید بطری با دمای پایین انجام می‌شود که این امر به نوبه‌ی خود باعث کاهش انرژی شده و هزینه نهایی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. در بین شیوه‌های تولید درب بطری پت، این روش انرژی مصرف شده را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

  • افزایش زیبایی محصول

عدم وجود ناکارآمدی در تولید درب بطری پلاستیکی با استفاده از شیوه قالب‌گیری تحت فشار باعث ایجاد ظاهر زیبا خواهد شد. استفاده از این شیوه که در جهان مرسوم است، می‌تواند هزینه نهایی تولید را کاهش داده و باعث ایجاد محصول نهایی با کیفیت و استاندارد شود.

زمانی که صحبت از محصولات پلاستیکی با کیفیت می‌شود، شرکت‌های تولید کننده علاوه بر تولید این گونه محصولات باید به دنبال تولید درب‌های به صرفه نیز باشند. دو شیوه در تولید درب بطری پلاستیکی وجود دارد که روش تزریق دستگاه و قالب‌گیری تحت فشار از جمله محبوب‌ترین شیوه‌های تولید درب پلاستیکی است.

استفاده از روش قالب‌گیری تحت فشار می‌تواند مزایای زیادی برای مصرف کننده نهایی داشته باشد که در این مقاله به آن اشاره شده است. تمام مراحل بیان شده جهت تولید درب بطری‌های پلاستیکی با سرعت بالا و کمترین هدر رفت انرژی انجام می‌شود.