معرفی انواع روش های تولید پلاستیک(تزریقی و فشاری)

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

محصولات پلاستیکی چگونه تولید می شوند؟

محصولات پلاستیکی بخش جدایی ناپذیر زندگی مدرن هستند. علی رغم اینکه این محصولات به وفور در جای جای زندگی روزمره مشاهده می شوند، بسیاری از افراد از چگونگی تولید و سرنوشت نهایی انواع آن اطلاعی ندارند.

صنعت پلاستیک یک صنعت پیچیده است و برای تولید محصولات پلاستیکی شیوه های متفاوتی استفاده می شود. متدهای مختلف برای تولیدات پلاستیکی، دیدگاه روشنی در خصوص نحوه دستیابی به بهترین روش تولید پلاستیک با توجه به نیاز مصرف کننده را می دهد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1457″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

روش های تولید پلاستیک چیست؟

شیوه های مورد استفاده، هر یک مراحل، هزینه و کاربردهای متفاوتی دارند که بنا بر این فاکتورها برای تولیدکنندگان محصولات مختلف مورد استقبال قرار می گیرند.

  1. قالب گیری تزریقی پلاستیک یا Plastic Injection Molding
  2. قالب گیری فشاری Compression Molding
  3. قالب گیری دمشی یا بادی Injection Blow Molding
  4. قالب گیری ضربه ای اکستروژن Extrusion blow molding
  5. قالب گیری کششی تزریقی Injection Stretch Blow Molding
  6. قالب گیری تزریقیی واکنش Reaction Injection Molding
  7. قالب گیری چرخشی Rotational Molding (Roto)
  8. ریخته گری خلاء یا تحت فشار Vacuum Casting
  9. ریخته گری پلیمر Polymer Casting
  10. شکل دهی حرارتی Thermoforming

*هرکدام به مقاله ی موردنظر لینک شوند.

در این مقاله به معرفی قالب گیری تزریقی و فشاری می پردازیم.

 

 قالب گیری تزریقی پلاستیک یا   Plastic Injection Molding

قالب گیری به شیوه تزریق پلاستیک امروزه محبوب ترین روش تولید محصولات پلاستیکی است؛ بیش از 75 درصد از محصولات پلاستیکی که امروزه مشاهده می کنیم با این شیوه تولید می شوند. قالب های تزریقی بسیار پیچیده هستند و برای تولید قطعات با کیفیت بالا باید تحمل بالایی داشته باشند. به دلیل درجه حرارت زیاد و فشارهای وارد شده در این فرآیند اغلب از قالب های آلومینیومی یا فولاد ضد زنگ استفاده می شود. قالب های آلومینیومی نرمتر، ارزانترند اما سریعتر فرسوده می شوند، بنابراین معمولاً برای تولیدات متوسط تر استفاده می شود. مزیت این متد این است که میلیون ها قطعه یکسان را می توان به سرعت، با کیفیت عالی و با هزینه کم تولید کرد.

نحوه ی کار قالب گیری تزریقی

این دستگاه گلوله های رزین پلاستیکی خام را تا ذوب شدن گرم می کند، آنها را تحت فشار زیاد به داخل حفره خالی قالب تزریق می کند و سپس قطعه در قالب سرد می شود تا زمانی که به اندازه کافی جامد شود تا به صورت مکانیکی یا با هوای فشرده خارج شود.

همانطور که اشاره شد این روش علاقه مندان زیادی دارد اما متد تزریقی در کدام صنایع کاربرد دارند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که قالب گیری به روش تزریق در صنایع بسیار متنوعی از قبیل تولید قطعات خودرو، صنایع الکتریکی و لوازم برقی، تولید اسباب بازی، لوازم خانگی یک تکه، ظروف نگهدارنده، صنایع بسته‌بندی و همچنین در تولید میز یا مبلمان پلاستیکی یا فلزی یکپارچه و صدها صنعت دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از رایج‌ترین راهکارها برای تولید انبوه قطعات و لوازمی است که در دنیای مدرن مورد استفاده‌ی بشر قرار می‌گیرد.

 

قالب گیری فشاری Compression Molding

قالب گیری فشاری یک روش با فشار زیاد است که برای قالب گیری تقویت کننده های فایبر گلاس پیچیده و با مقاومت بالا مناسب است. ترموپلاستیک های کامپوزیتی پیشرفته همچنین می توانند با نوارهای یک طرفه، پارچه های بافته شده، حصیر الیافی یا رشته خرد شده به صورت فشاری ساخته شوند.

مزیت قالب فشاری توانایی آن در قالب گیری قطعات بزرگ و نسبتاً پیچیده است. همچنین یکی از کم هزینه ترین روش های قالب گیری در مقایسه با روش های دیگر است. علاوه بر این، مواد نسبتاً کمی را هدر می دهد و در هنگام کار با ترکیبات گران قیمت مزیتی برای آن ایجاد می کند. استحکام پایین محصول قالب گیری فشاری و مشکل در کنترل قوام محصول نهایی سبب شده تا برای برخی از انواع قطعات توصیه نگردد.

نحوه ی کار قالب گیری فشاری

مواد اولیه از قبل گرم شده و در داخل حفره باز قالب قرار می گیرد. برای بستن قالب و اعمال گرما و فشار از درپوش استفاده می شود که سبب پخته شدن پلاستیک می شود.

از این نوع قالب گیری در تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

این فرایند برای صفحه لاستیکی سویچ ها، واشر، ظروف یکبار مصرف، کامپوزیت ها و فایبر گلاس ها، حلقه های O و سایر قطعات نرم و قابل انعطاف با دیواره نازک بسیار مناسب است. قالب گیری فشاری همچنین برای تولید اشکال اصلی بسیار بزرگ فراتر از ظرفیت تکنیک های اکستروژن مناسب است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][woodmart_button style=”3d” shape=”semi-round” woodmart_css_id=”611cbb48bf146″ title=”برای تهیه ی انواع ظروف پت با مجموعه ی مه پلاست از طریق صفحه تماس با ما در تماس باشید.” link=”url:https%3A%2F%2Fmahplast.com%2F%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%2585%25d8%25a7%2F|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7||” full_width=”no” button_inline=”no”][/vc_column][/vc_row]