روش های تولید پلاستیک (دمشی یا بادی)

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]از جمله روش های تولید پلاستیک روش های بادی یا دمشی هستند که به 3 دسته تقسیم می شوند. در این مقاله انواع قالب گیری های بادی را معرفی میکنیم.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1457″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

قالب گیری دمشی یا بادی Injection Blow Molding

فرآیند قالب گیری دمشی یا بادی برای تولید شیشه های توخالی و اشیاء پلاستیکی در مقادیر زیاد استفاده می شود. مواد پلاستیکی مورد استفاده برای این روش معمولاً PET (پلی اتیلن ترفتالات) یا PEEK (پلی اتر-اتر-کتون) به دلیل وضوح آنها هستند و استفاده از آنها برای مواد مصرفی ایمن است. بازیافت هر دو نوع پلاستیک نیز آسان است که برای شرکتهایی که قصد استفاده از بطری های پلاستیکی را دارند مزیت محسوب می شود. فرآیند به راحتی قابل کنترل و تکرار است و معمولاً برای بطری های نوشیدنی پلاستیکی شفاف استفاده می شود.

مزیت این شیوه ایجاد گردنه هایی در ظروف پلاستیکی است. از معایب این شیوه می توان به 3 مورد اشاره نمود:

فقط مناسب بطری های با ظرفیت کوچک است زیرا کنترل مرکز پایه در هنگام دمیدن دشوار است.

هیچ گونه افزایشی در مقاومت آن ایجاد نمی شود زیرا مواد به صورت دو محوره کشیده نمی شوند.

اضافه کردن دسته در این روش امکان پذیر نمی باشد.

نحوه ی کار قالب گیر دمشی به چه صورت است؟

در فرآیند IBM، پلیمر با تزریق روی یک پایه اصلی قالب گیری می شود. سپس پین هسته به یک ایستگاه قالب گیری چرخانده می شود تا باد شود و سرد شود. این روش از سه روش قالب گیری ضربه ای کمترین استفاده را دارد و معمولاً برای ساخت بطری های کوچک پزشکی و تک سرو استفاده می شود.

 

 قالب گیری ضربه ای اکستروژن Extrusion blow molding

قالب گیری اکستروژن متداول ترین روش برای ساخت ظروف ارزان قیمت و دیواره های نازک است. سریع است و ابزارها به راحتی ساخته می شوند، اما قطعات نمی توانند بسیار پیچیده یا با دقت بالا ساخته شوند.

از مزایای قالب گیری اکستروژن می توان به هزینه پایین ابزار و قالب، نرخ سریع تولید، قابلیت قالب گیری قطعات پیچیده و گنجانده شدن دسته ها در طراحی اشاره کرد.

محدودیت به قطعات توخالی، غیر قابل بازیافت بودن پاریس ها و نیاز به برش چرخشی برای ساختن جارهای پلاستیکی با گردن پهن از معایب قالب گیری ضربه ای است.

 

نحوه ی کار قالب گیر ضربه ای چگونه است؟

پلاستیک مذاب به شکل قطره ای بزرگ که پاریسون نامیده می شود، در قالب دو تکه تاشو قرار می گیرد. هنگامی که قالب بسته شد، پاریسون مانند بادکنک باد می شود تا حفره خالی قالب را پر کند. از آنجا که دیواره های قالب با آب سرد می شوند، پلاستیک به سرعت جامد می شود و بطری را می توان خارج کرد.

از ممحصولات این نوع قالب گیری در کجا استفاده می شود؟

از کاربردهای معمول این دسته می توان به اکثر محصولات توخالی پلی اتیلن، لیوان های پلاستیکی، بطری های شیر، بطری های شامپو، مجرای خودرو، قوطی های آبیاری و قطعات صنعتی توخالی مانند طبل، لوله، شلنگ، نی و قالب بندی قاب پنجره است.

 

قالب گیری کششی تزریقی  Injection Stretch Blow Molding

قالب گیری کششی تزریقی دارای دو روش اصلی مختلف است؛ فرآیند تک مرحله ای و دو مرحله ای.

تک مرحله ای : در فرآیند تک مرحله ای، ساخت پیش فرم و دمیدن بطری توسط یک دستگاه انجام می شود. نحوه ی کار در این نوع قالب گیری به گونه ای است که این فرآیند قدرت ایده آل برای پر کردن نوشیدنی های گازدار را افزایش می دهد.

مزیت این شیوه در تولید محصولات بسیار مناسب برای استفاده های کوتاه و کم حجم است. از آنجا که پیش فرم در کل فرایند آزاد نمی شود، ضخامت دیواره را می توان به گونه ای شکل داد که در هنگام دمیدن اشکال مستطیلی و غیر گرد، ضخامت یکنواختی را ایجاد کند.

از معایب آن محدودیت در طراحی بطری است. فقط یک نوع محصول بر پایه شامپاین برای بطری های گازدار می توان تهیه کرد.

 

دو مرحله ای : در فرآیند قالب گیری کششی تزریقی دو مرحله ای ، ابتدا پلاستیک با استفاده از فرایند قالب گیری تزریقی به صورت “پیش فرم” قالب گیری می شود؛ و پس از تولید، بسته بندی و خنک شدن در دستگاه قالب گیری ضربه ای با حرارت مجدد تغذیه می شوند.

مزیت این قالب گیری کششی حجم بالای تولید است همچنین محدودیت کمی در طراحی بطری دارد و برای بطری های استوانه ای، مستطیلی یا بیضی مناسب است. قالب های پیش فرم را می توان به عنوان یک قطعه کامل برای مرحله ی دمیدن به شخص ثالث فروخت.

اما مهم ترین عیب قالب گیری کششی هزینه بالای سرمایه است. فضای زیادی نیاز دارد، اگرچه به تازگی سیستم های کوچک تر نیز ساخته شده.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][woodmart_button style=”3d” shape=”semi-round” woodmart_css_id=”611cbb48bf146″ title=”برای تهیه ی انواع ظروف پت با مجموعه ی مه پلاست از طریق صفحه تماس با ما در تماس باشید.” link=”url:https%3A%2F%2Fmahplast.com%2F%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%2585%25d8%25a7%2F|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7||” full_width=”no” button_inline=”no”][/vc_column][/vc_row]