روش های تولید پلاستیک (خلاء، پلیمری و حرارتی)

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]همانطور که در مقالات دیگر اشاره شد برای تولید محصولات پلاستیکی راه های زیادی وجود دارد. هر کدام از این روش ها فرایند متفاوتی را طی می کنند و به همین سبب محصولات حاصله کیفیت و اشکال متفاوتی دارند. در این مقاله شما را با 3 نوع دیگر از روش های تولید پلاستیک آشنا می کنیم.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1473″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

  1. ریخته گری خلاء یا تحت فشار Vacuum Casting

ریخته گری خلاء برای ساخت تعداد کمی از نمونه های اولیه با کیفیت بالا و بدون سرمایه گذاری بزرگ در ابزار یا مواد پلاستیکی ایده آل است. در این فرایند، کیفیت سطح و جزئیات بسیار عالی است و رزین های قابل ریختگی می توانند بسیاری از درجه های مهندسی پلاستیک را تقلید کنند. اما قالب ها دوام ندارند و پس از 20 نسخه کپی خراب می شوند. هزینه ی بالای ابزارآلات مورد نیاز برای این روش از دیگر معایب آن به شمار می آید.

عملکرد ریخته گری خلاء به چه صورت است؟

یک نمونه اولیه سه بعدی از محصول کافی است تا این فرآیند تولید پلاستیک را سریع شروع کرده و سپس در یک جعبه مهر و موم شده پر از سیلیکون یا اورتان قرار گیرد. هنگامی که مدل تصویر سه بعدی برداشته می شود، حفره ای ایجاد می شود و می توان آن را با رزین پلاستیکی پر کرد تا شبیه مدل اصلی شود. از فشار خلا برای بیرون کشیدن هوا از قالب استفاده می شود تا بدون حباب هوا کاملاً پر شود.

محصولات ریخته گری خلاء کدامند ؟

کاربرد این روش بیشتر در ساخت بسته بندی محصولات، سینی های دوش، آسترهای درب اتومبیل، بدنه قایق ها و محصولات سفارشی مانند دستگاه های دندانپزشکی است.

  1. ریخته گری پلیمر Polymer Casting

در ریخته گری پلیمر ، یک رزین مایع واکنشی یا لاستیکی قالب را پر می کند که واکنش شیمیایی نشان می دهد و جامد می شود. پلیمرهای معمولی برای ریخته گری شامل پلی اورتان ، اپوکسی ، سیلیکون و اکریلیک است.

نحوه ی تولید در ریخته گری پلیمر چگونه است؟

قالب برای تسهیل قالب گیری با یک عامل رهاسازی پوشش داده می شود و اغلب در دمای مخصوص مواد گرم می شود. رزین مصنوعی با یک ماده پخت مخلوط شده و در قالب ریخته یا تزریق می شود، جایی که حفره قالب را پر می کند. ریخته گری در قالب تا زمان جامد شدن پخت می شود. قالب باز شده و قسمت پخت شده برداشته می شود.

تولیدات ریخته گری پلیمر چیست؟

ریخته گری پلیمری معمولاً برای نمونه سازی، تولید کوتاه مدت و همچنین برخی از کاربردهای دندانپزشکی و جواهرات استفاده می شود.

  1. شکل دهی حرارتی Thermoforming

این فرایند بسیار شبیه ریخته گری خلاء است، جز آنکه ورق پلاستیکی با اندازه نازک یا ضخیم روی قالب قرار داده می شود و تا دمایی گرم می شود که باعث انعطاف پذیری مواد شود ، سپس بر روی سطح قالب کشیده می شود در حالی که فشار خلا دائماً اعمال می شود تا ورق به سمت پایین کشیده شود و شکل نهایی خود را به دست آورد. این فرایند را می توان با قالب های ساده و تجهیزات بسیار اولیه نیز انجام داد. اغلب برای تولید نمونه های اولیه قطعات با جدار نازک و بدن توخالی استفاده می شود. به طور کلی می توان در این متد محصولات مختلفی را تولید کرد، اما نمی توانید نتایج با کیفیتی در مقایسه با سایر روش هایی که قبلاً ذکر شد انتظار داشته باشید.

اکثر شرکتهای ترموفورماتیک ضایعات پلاستیک خود را، چه با فشرده سازی در دستگاه بالینگ، چه با تغذیه در دستگاه آسیاب و تولید پوسته زمین، برای فروش به شرکتهای فرآوری مجدد یا استفاده مجدد در تاسیسات خود بازیافت می کنند. اغلب ضایعات پلاستیک حاصل از فرآیند ترموفورمینگ مجدداً به ورقه اکسترود شده تبدیل می شود تا دوباره شکل گیرد.

کاربردهای قالب گیری حرارتی کدامند؟

ترموفرمینگ نازک در درجه اول جهت تولید لیوان های یکبار مصرف، ظروف، درپوش، سینی، تاول، بسته بندی های صدف و سایر محصولات برای صنایع غذایی، پزشکی و خرده فروشی عمومی است. ترموفرمینگ ضخیم شامل قطعات متنوعی مانند درب و تابلوهای داشبورد، روکش یخچال، تختخواب، وسایل نقلیه و پالت های پلاستیکی است.

سخن پایانی

روش های تولید پلاستیک ذکر شده در مقالات بیشتر مورد استفاده کارخانه های پلاستیک قرار می گیرد و قالب گیری تزریقی پلاستیک بر همه آنها حاکم است. با این حال، فرایندهای مختلفی وجود دارد، زیرا تلاش ها بر این است تا روش ها را برای کاهش منابع و هزینه ها و همچنین بهبود زمان تولید پلاستیک مورد نیاز برای تولید پلاستیک با کیفیت بالا، بهبود یا اصلاح کنند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][woodmart_button style=”3d” shape=”semi-round” woodmart_css_id=”611cbb48bf146″ title=”برای تهیه ی انواع ظروف پت با مجموعه ی مه پلاست از طریق صفحه تماس با ما در تماس باشید.” link=”url:https%3A%2F%2Fmahplast.com%2F%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%2585%25d8%25a7%2F|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7||” full_width=”no” button_inline=”no”][/vc_column][/vc_row]