روش های تولید پلاستیک (تزریقی واکنشی و چرخشی)

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]در این مطلب تصمیم داریم تا شما را به روش های قالب گیری تزریقی واکنشی و قالب گیری چرخشی دیگری از تولید پلاستیک آشنا کنیم.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1483″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

قالب گیری تزریقی واکنش Reaction Injection Molding

این نوع روش تولید پلاستیک به بهترین وجه برای تولید قطعات پلاستیکی مستحکم، انعطاف پذیر و سبک استفاده می شود. رایج ترین ماده قابل پردازش قالب گیری تزریقی واکنشی پلی اورتان است، اما برخی دیگر شامل پلی اوره ها، پلی ایزوسیانورات ها، پلی استرها، پلی فنول ها، پلی ایپوکسیدها و نایلون 6 می باشند.

RMI نسبتاً یک گزینه گران قیمت در تولید پلاستیک در نظر گرفته می شود؛ هزینه اصلی مربوط به مواد است، در نظر داشته باشید که قطعه ی حاصله همیشه باید با روکش ژل بر پایه اورتان پوشانده یا رنگ آمیزی شود، این فرآیند همچنین نیازمند نیروی کار مضاعف است و نتیجتا قیمت قطعه را افزایش می دهد.

نحوه ی ساخت با قالب گیر تزریقی واکنشی به چه صورت است؟

از پلاستیک حرارتی استفاده می کند که در داخل قالب واکنش شیمیایی انجام داده مانند کف منبسط شده و حفره قالب را پر کنند. حفره قالب پس از تکمیل واکنش شیمیایی، قسمت پلاستیکی شکل نهایی خود را می گیرد.

کدام صنایع برای تولید کالای موردنیازشان از  قالب گیری تزریقی واکنشی استفاده می کنند؟

صنعت خودرو بزرگترین مصرف کننده روش RMI است زیرا معمولاً برای ایجاد قطعات پلاستیکی خودرو مانند داشبورد، ضربه گیر، تخته پله و غیره استفاده می شود.

 

قالب گیری چرخشی (روتو) Rotational Molding (Roto)

قالب گیری چرخشی که با عنوان قالب روتو نیز شناخته می شود یکی دیگر از روش های تولید پلاستیک بوده که اگرچه از قالب هایی با هسته و حفره استفاده می کند، اما در مقایسه با قالب تزریق، فرایند متفاوتی را در پی دارد. قالب گیری چرخشی به ابزارهای ارزان تری نسبت به سایر تکنیک های قالب نیاز دارد زیرا این فرایند برای پر کردن قالب از نیروی گریز از مرکز استفاده می کند نه فشار. دارای برخی محدودیت های طراحی است و محصولات نهایی دارای تحمل کمتری هستند. از آنجا که کل قالب باید گرم و سرد شود ، این فرایند همچنین دارای چرخه طولانی است و کارایی آن را برای کاربردهای با حجم بیشتر محدود می کند.

نحوه ی عملکرد قالب گیر چرخشی چگونه است؟

پودر پلاستیک به داخل حفره قالب ریخته می شود و قالب در فر قرار می گیرد. هنگام گرم شدن، قالب به آرامی بر روی دو محور می چرخد و گرانش برای چسباندن پلاستیک به دیوار ابزار و ایجاد ضخامت مناسب استفاده می شود. سپس قالب را از فر خارج کرده و به آرامی سرد می شود تا از پیچ خوردگی جلوگیری شود. خنک سازی کامل می تواند چند دقیقه طول بکشد ، پس از آن ابزار باز می شود و قطعه برای چرخه بعدی برداشته می شود.

 

محصولات قالب گیر چرخشی کجا استفاده می شوند؟

قالب چرخشی اغلب برای ایجاد اشکال بزرگ، توخالی یا مقعر و با دیوارهای ضخیم برای استفاده در فضای باز مانند قایق رانی و وان ایده آل است. قطعات درز ندارند بنابراین قوی هستند و ساخت آنها نسبتاً ساده و ارزان است. تنها نکته منفی این است که این ابزارها تنها چند هزار دور دوام می آورند و کیفیت پایانی قطعات در بهترین حالت متوسط است بنابراین برای شکل دهی دقیق مناسب نیستند. محصولات معمولی قالب بندی شده شامل تانک، شناور، ظروف بزرگ، اسباب بازی، کلاه ایمنی و بدنه قایق رانی می باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][woodmart_button style=”3d” shape=”semi-round” woodmart_css_id=”611cbb48bf146″ title=”برای تهیه ی انواع ظروف پت با مجموعه ی مه پلاست از طریق صفحه تماس با ما در تماس باشید.” link=”url:https%3A%2F%2Fmahplast.com%2F%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%2585%25d8%25a7%2F|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7||” full_width=”no” button_inline=”no”][/vc_column][/vc_row]