انواع پلاستیک ( قسمت اول )

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

پلاستیک، محصولی پیش پا افتاده یا پیچیده؟

“پلاستیک” آنقدرها هم که فکر می کنید کالای ساده ای نیست و انواع زیادی دارد که هر کدام با دیگری متفاوت است.

علاوه بر کاربری های متفاوت، برخی از آنها قابل استفاده مجدد هستند و برخی دیگر پس از چندین بار استفاده مواد خطرناک تولید می کنند. برخی به راحتی قابل بازیافت هستند و برخی دیگر به مراحل پیچیده تری در فرآیند بازیافت نیاز دارند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1342″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_3d” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

انواع پلاستیک رایج در دنیا چیست؟

اغلب افراد به شنیدن کلمه “پلاستیک” یک مفهوم کلی را به خاطر می آورند. این در حالیست که امروزه در دنیا 7 نوع پلاستیک موجود است که هر کدام مصارف متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

 

  1. پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE)

به عنوان فیبر بدون چین و چروک نیز شناخته می شود. این نوع ماده با کیسه های پلاستیکی که معمولاً در سوپر مارکت می بینیم متفاوت است.

پت به دلیل توانایی قوی در جلوگیری از ورود اکسیژن و خراب شدن محصول داخل، بیشتر برای اهداف بسته بندی غذا و نوشیدنی استفاده می گردد.

همچنین به جلوگیری از خروج دی اکسید کربن موجود در نوشابه های گازدار کمک می کند. این یکی از پرکاربردترین پلاستیک ها است. سبک، قوی و  معمولاً شفاف است.

پت در ساخت بطری های نوشیدنی ، بطری های غذا مانند سس سالاد، کره بادام زمینی، عسل، لباس یا طناب پلی استر و … کاربرد دارد.

*برای آشنایی بیشتر با پلاستیک پت اینجا کلیک کنید.

  1. پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

در مقایسه با انواع دیگر، HDPE دارای زنجیرهای پلیمری تقریباً بدون انشعاب طولانی است که آنها را بسیار متراکم کرده و از PET قوی تر و ضخیم تر است.

HDPE معمولاً به عنوان کیسه مواد غذایی، شیر مات، ظرف آب میوه، بطری های شامپو و بطری دارو استفاده می شود.HDPE  نه تنها قابل بازیافت است بلکه نسبتاً از PET پایدارتر است. این ماده به عنوان گزینه ایمن تری برای استفاده از غذا و نوشیدنی در نظر گرفته می شود.

در مجموع، پلی اتیلن از رایج ترین پلاستیک های جهان است که به سه نوع تقسیم می شود: چگالی بالا، چگالی کم و چگالی کم خطی. پلی اتیلن با چگالی بالا قوی و مقاوم در برابر رطوبت و مواد شیمیایی است ، که آن را برای کارتن، ظروف، لوله ها و سایر مصالح ساختمانی ایده آل می کند.

اغلب کارتن های شیر، بطری های مواد شوینده، آسترهای جعبه غلات، اسباب بازی، سطل ها، نیمکت های پارک و لوله های سفت از این ماده تهیه می شوند.

  1. پلی وینیل کلرید (PVC یا وینیل)

پیش از آنکه فرآیند تولید و دفع پی وی سی یا وینیل PVC به عنوان عامل خطرات جدی بهداشتی و مسائل مربوط به آلودگی محیط زیست اعلام شود، دومین رزین پلاستیکی پرکاربرد در جهان بعد از پلی اتیلن بود.

PVC به ندرت توسط برنامه های بازیافت پذیرفته می شود. به همین دلیل است که بهتر است از استفاده از آن اجتناب شود.

این پلاستیک سخت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و هوازدگی است و برای ساخت و ساز ساختمان مورد نظر است.

با توجه به اینکه جریان الکتریسیته را هدایت نمی کند، آن را برای برنامه های کاربردی با تکنولوژی بالا مانند سیم و کابل مناسب می دانند.

همچنین به طور گسترده در برنامه های پزشکی استفاده می شود زیرا برای میکروب ها نفوذ ناپذیر است.

به راحتی ضدعفونی می شود و برای برنامه های یکبار مصرف که عفونت ها را در مراقبت های بهداشتی کاهش می دهد ایده آل است.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که PVC خطرناک ترین پلاستیک برای سلامتی انسان است که در تمام چرخه عمر سموم خطرناک (مانند: سرب ، دیوکسین ، وینیل کلراید) را پخش می کند.

از پی وی سی در تولید لوله های لوله کشی، کارت های اعتباری، اسباب بازی های انسان و حیوانات خانگی، ناودان باران، حلقه های دندان درآوردن، کیسه های مایع IV و کیسه های خون، لوله های پزشکی و ماسک های اکسیژن استفاده می شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][woodmart_button style=”3d” shape=”semi-round” woodmart_css_id=”611cbb48bf146″ title=”برای تهیه ی انواع ظروف پت با مجموعه ی مه پلاست از طریق صفحه تماس با ما در تماس باشید.” link=”url:https%3A%2F%2Fmahplast.com%2F%25d8%25aa%25d9%2585%25d8%25a7%25d8%25b3-%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d9%2585%25d8%25a7%2F|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7||” full_width=”no” button_inline=”no”][/vc_column][/vc_row]